04 March 2023

O Jesu meiner Seele Leben

Here is my translation of the Christian Life hymn “O Jesu meiner Seele Leben” (Heinrich Georg Neuß, d. ), Ev.-luth. Gsb #533, first appearing in the author’s Heb-Opfer (1692), titled: “Of the right way to Life,” with indication of being written in 1688. The appointed melody in the Wisc. hymnal is “Dir, dir Jehova will ich singen,” clearly the form with longer lines and repeats (cf. the translation of the hymn “Herr Jesu Christ, mein Licht und Leben”).

 



O JESUS, Thou my Life and Splendor,
My highest Treasure and my heart’s Delight!
To Thee, my God, I would surrender;
Oh, purge away my sinful ruin quite!
Oh, Jesus, keep me in Thy care, I pray,
And show Thou me (show me) the living way!

2 Whene’er the world with snares would win me,
When Satan would seduce me, Lord, from Thee,
Whene’er some evil stirs within me,
O God, be Thou a Light and Staff to me!
Oh, Jesus, keep me in Thy care, I pray,
And show Thou me (show me) the living way!

3 O God, Thou Light of hearts believing,
Thy piercing eyes all things, all things detect!
Thou seest our sorrows and our grieving,
Thou givest help to all Thy church elect.
Oh, Jesus, keep me in Thy care, I pray,
And show Thou me (show me) the living way!

4 O Lord, let from Thy throne be pourèd
Light, life, and pow’r, and grace upon Thy child.
Save Israel’s heir, Thy church adorèd,
In grace forgive and cleanse the sin-defiled.
Oh, Jesus, keep me in Thy care, I pray,
And show Thou me (show me) the living way!

Translation © 2023 Matthew Carver.

GERMAN
O Jesu, meiner Seele Leben,
mein höchster Schatz und meines Herzens Lust,
dir will ich mich, mein Gott, erheben,
ach dämpfe du in mir den Sündenwust.
Ach nimm dich, Jesu, meiner Seelen an,
und zeige mir, zeig mir die Lebensbahn.

2 Wenn mir die Welt die Stricke leget,
wenn Satan mich von dir will ziehen ab,
wenn in mir sich was Böses reget,
so sei o Gott, mein Licht und fester Stab.
Ach, nimm dich, Jesu, meiner Seelen an,
un zeite mir, zeig mir die Lebensbahn.

3 O Gott, du Licht der frommen Herzen,
vor dir ist alles, alles sonnenklar;
du zählest ab der Frommen Schmerzen,
du hilfest deiner auswählten Schaar.
Ach, nimm dich, Jesu, meiner Seelen an,
und zeige mir, zeig mir die Lebensbahn.

4 Ach sende, Herr, aus deinem Throne
Licht Leben, Kraft und Gnade deinem Kind.
Hilf, Israeli, deinem Sohne,
vergieb aus Gnaden alle unsre Sünd.
Ach nimm dich, Jesu, meiner Seelen an,
und zeige mir, zeig mir die Lebensbahn.

No comments: