24 November 2023

Treuer Jesu, wache du (Treuster Jesu, wache du)

Here is my translation of the evening hymn, “Treu(st)er Jesu, wache du” (Anon., 17th c.), in NEGB #164 with melody assignment “Meinen Jesum laß ich nicht” in 5 stanzas. Fischer finds the text first in Andächtiger Christen Geistliches Brand-Opfer (Leipzig, 1697), but wrongly states that it here appears with “Treuer” in st. 1 and “Treuster” in the other stanzas. In truth, the 1697 version has “Treuer” throughout, and does not know our present st. 4. This seems first to appear in Rambach’s collection, where “Treuer” and “Treuster” incongruously appear together (the Berlin Liederschatz uses “Treuster” throughout). Henkel includes the newer stanza while retaining “Treuer” throughout. Fischer states: “The beautiful hymn deserves more attention.”

 


FAITHFUL Jesus, wake and watch;
Now in Thee I would be sleeping!
Grant no harm thy sheep to touch,
Shepherd, in Thy watchful keeping!
Shut Thyself the door and latch:
Faithful Jesus, wake and watch!

2 Faithful Jesus, do not go!
Else may fright and fear and terror
Which from nightly shadows flow
Bring us blindly into error;
Tarry with Thy cheerful glow,
Faithful Jesus, do not go!

3 Faithful Jesus, be our stay,
Let our heart and faith be waking
While we sleep, and watchful aye,
That no foe may these be taking;
Keep us by Thy help alway:
Faithful Jesus, be our stay.

*4 Faithful Jesus, when for me
Death shall come and call my spirit,
Bring me hence to rest in Thee,
Grant me heaven to inherit;
Shut my eyelids peacefully,
Dearest Jesus, help Thou me.

5 Faithful Jesus, now to Thee
Be myself and mine commended!
When, O Judge, that Day we see
Thy return in glory splendid,
Grant us then to enter free
Faithful Jesus, into Thee!

Translation © 2023 Matthew Carver.

GERMAN
Treuer Jesu! wache du, [Treuster…]
weil ich jetzund will gehn schlafen;
gönn mir und den Meinen Ruh:
bleib, o Hirte! bei uns Schafen;
schleuß die Thüren selber zu:
treuer Jesu! wache du! [Treuster…]

2 Treuer Jesu! weiche nicht, [Treuster…]
sonst wird Grauen, Furcht und Schrecken,
das oft samt der Nacht einbricht, [oft mit]
uns voll Ach und Weh erwecken;
bleib bei uns mit deinem Licht,
treuer Jesu! weiche nicht. [Treuster…]

3 Treuer Jesu! steh uns bei, [Treuster…]
daß in uns der Geist und Glaube,
wenn wir schlafen, wachsam sei, [wann…wacker…]
und kein Feind uns den nicht raube [uns solchen] […denselben raube;
deine Hilfe mach uns frei,
treuer Jesu, steh uns bei. [Treuster…]

*4 Treuster Jesu! wann es nu
einmal mit mir kommt zum Sterben,
so bring mich zu deiner Ruh,
mache mich zum Himmels-Erben;
schließ mir selbst die Augen zu,
treuster Jesu! hilf mir du.

5 Treuster Jesu! nimm zu dir [Treuster…]
endlich mich, und all die Meinen:
wenn dein Glanz nun bricht herfür [wann der Tag…,
und, du Richter! wirst erscheinen [da du selbsten…,
so führ uns durchs Himmelsthür,
treuer Jesu! ein zu dir. [liebster…]

No comments: