12 March 2013

Vater, laß dein Herze brechen

“Vater, laß dein Herze brechen” (B. Schmolcke, †1737), a repentance hymn in 4 stanzas, as given in Burg’s hymnal, #1632 under the rubric Repentance Hymns, with the title “The Imperfection of Our Remorse.” The appointed melody is “Herr, ich habe mißgehandelt” [Lord, to Thee I Make Confession].


FATHER, LET Thy heart be broken!
For a broken heart I bear,
Speaking only as was spoken
By the Publican at pray’r:
I, a sinner poor and lowly,
Pray Thee to absolve me wholly!

2. Jesus, only Intercessor,
That canst sway the Father’s heart!
Of Thy wounds I am possessor;
Oh! then ever speak my part
Till the sentence sound in heaven:
Child, thy sins are all forgiven!

3. Holy Ghost, Thy comforts tender  
To my aching soul address!      
Heal the wounds of this offender   
With th’ anointing of Thy grace;     
Let Thy sighs avail me ever,
And obtain the Father’s favor.

4. Hear me, Father, Son, and Spirit,
Holy Trinity, I pray!
For Thy glory, praise, and merit,
Deign to look in grace today
On this sinner kneeling, broken,
Let Thy kind Amen be spoken.

Translation © 2013 Matthew Carver.

GERMAN
1. Vater, laß dein Herze brechen,
da mein Herz im Leibe bricht;
und vor Angst nmicht mehr kann sprechen,
als was dort der Zöllner spricht:
Sei mir armen Sünder gnädig,
mache mich von Sünden ledig.

2. Jesu, du bist es alleine,
der den Vater beugen kann;
deine Wunden sind auch meine,
ach, so halt mit Beten an,
bis die Worte sich erheben:
Deine Sünden sind vergeben!

3. Heilger Geist, sprich meiner Seele
deine süße Tröstung ein,
lasse doch dein Gnaden-Öle
meinen Wunden heilsam sein;
laß dein Seufzen mich vertreten,
und bei Gott erhörlich beten.

4. Vater, Sohn und Geist, erhöre,
Heilige Dreieinigkeit!
Es ist deines Namens Ehre,
ach, so mache dich bereit,
wenn ich auf die Kniee falle,
daß ein gnädig Amen schalle.

1 comment:

Tapani Simojoki said...

Thank you, yet again!