17 November 2023

Herr, ich bin dein Eigenthum

Here is my translation of the final judgment hymn, “Herr, ich bin dein Eigenthum” (Balthasar Münter, d. 1793), in NEGB #146 with melody assignment “Mache dich mein Geist bereit” (=“Straf mich nicht in deinem Zorn”), omitting stanzas 6–8; earlier found in the author’s Zwote Sammlung geistlicher Lieder (Leipzig, 1774) contemporaneously with the Electoral Palatinate Gsb, after which it entered the series of “New” hymnals of various cities in the 1780s–90s as well as those edited by Fröhlich and Diterich.

 


LORD! all that I am is Thine,
Thine my very living!
Thine the praise, the profit mine,
By Thy gracious giving!
Fatherly
Leadst Thou me
In Thy pathway tending
To the blessed ending.

2 Soon Thou com’st with mighty pow’r
Thy tribunal mounting,
And I shall be called that hour
To give an accounting.
Naught shall be
Spared by Thee,
Judge of all creation,
In Thy dispensation!

3 Woe to me forever then,
If I have abusèd
Time and life, Thy gifts to men,
And must stand accusèd!
Woe indeed,
If I heed
Thy great gifts but lightly,
Nor have used them rightly!

4 Oh, Thy judgment stern impress
Ever on my vision!
Let all duteous faithfulness
Be my constant mission,
Lest I be
Foolishly
Of that pledge forgetful,
And at last regretful!

5 Teach me prudently to use
These my days remaining,
Every footstep well to choose
As the Day is gaining.
Let me e’er
Well prepare
For that hour in earnest,
When Thou all discernest.

*6 When Eternity at last
On us hath descended,
Then the day of grace is past,
Supplication ended;
Oh, when death
Stills my breath,
Lord, then with what measure
Shall I do Thy pleasure?

*7 Let my conscience chasten me
For each sin committed,
That, returning unto Thee,
I may stand acquitted.
To me cry:
“Sinner, thy
Sins are all forgiven:
Thou shalt live in heaven.”

*8 Then appear for Judgment Day:
This I may implore Thee!
I will not be cast away,
Thou wilt argue for me!
Thine for aye
I will stay
And to love Thee ever,
Be my sole endeavor.

Translation © 2023 Matthew Carver.

GERMAN
Herr! ich bin dein Eigenthum:
dein ist auch mein Leben!
mir zum Heil und dir zum Ruhm
hast du mirs gegeben!
Väterlich / führst du mich
auf des Lebens Wegen
meinem Ziel entgegen.

2 Bald kommst du mit großer Kraft
zum Gericht auf Erden:
denn soll ich zur Rechenschaft
dargestellet werden.
dein Gericht / schonet nicht,
Richter aller Welten!
denn du willst vergelten.

3 Weh dann mir in Ewigkeit,
wenn ich deine Gabe,
meine Kräfte, meine Zeit,
hier gemißbraucht habe;
weh denn mir, / hab ich hier,
dein Geschenk verschwendet,
nicht gut angewendet!

4 Möchte täglich dein Gericht
mir vor Augen schweben!
Möcht ich mich, stets meiner Pflicht
treu zu sein, bestreben!
daß ich nie / thöricht sie
aus den Augen setzte,
noch mit Fleiß verletzte!

5 Lehre mich gewissenhaft
meine Tage zählen,
jeden Schritt zur Rechenschaft
mich mit Vorsicht wählen:
gieb, daß ich / ernstlich mich
jeden Tag, auch heute,
darauf zubereite.

*6 Zeigt sich erst die Ewigkeit
furchtbar in der Nähe,
o! denn ist es nicht mehr Zeit […schwerlich Zeit,
daß um Gnad ich flehe! […ich in mich gehe;
wann der Tod / mir schon droht,
kann ich deinen Willen [o so ist gewißlich
Herr, nicht mehr erfüllen! [meine Buße mißlich!

*7 Mein Gewissen strafe mich
gleich für jede Sünde,
Mittler, daß ich bald durch dich [daß ich, Mittler…]
Gnade such und finde.
Rufe du / dann mir zu:
alles ist vergeben,
Sünder! du sollst leben.

*8 Dann erscheine zum Gericht, [Dann werd ich auch im Gericht]
ich darf zu dir beten! [Herr, vor dir bestehen]
mich verstößt dein Vater nicht: [und vor deinem Angesicht]
du wirst mich vertreten! [Freud und Wonne sehen]
ewig dein / werd ich sein,
und mich dich zu lieben,
ewig, ewig üben!

No comments: